در این مقاله سعی داریم تحلیل انواع پارامترهای گزارش تست فلوک شبکه به همراه خواندن گزارش تست فلوک بپردازیم تا شما براحتی بتوانید در انجام تست فلوک بر دانش فنی خود بیافزایید.

پارامترهای تست فلوک  

برای آشنایی با پارامترهای تست فلوک  و تحلیل گزارش تست فلوک بهتر است ابتدابدانیم تست فلوک چیست و با استاندارهای تست شبکه و نیز انواع تستر شبکه اشنا شویم. و سپس انواع پارامتر های تست فلوک و تحلیل گزارش تست فلوک را در این مطلب را بشناسیم.

کابل های مسی زوجی پس از طی کردن مراحل مختلف تست با توجه به استانداردهای TIA /ISO گواهی استاندارد را دریافت می کنند.

انواع پارامترهای تست فلوک

Certify Copper Twisted Pair Cable 

انجام تست فلوک شبکه توسط  ابزار آلات خاص (آنالایزهای حرفه ای ) تست کابل شبکه انجام می گیرد که در نهایت باتوجه به استانداردهای تدوین شده Pass / Fail  می شوند.

انواع پارامترهای تست فلوک

انواع پارامترهای تست فلوک

The Tools

ابزار آلات  :تولید کنندگان زیادی وجود دارند که ابزارآلات تست شبکه را تولید می کنند که با توجه به کیفیت و تنوع محصولات می توان معروفترین  Cable analayzer ها موارد زیر را عنوان کرد:

Fluke Networks – DTX Series

Fluke Networks – DSX Series (جدید ترین تستر فلوک )

Needs of Certification

پیمانکارانی که باید تاییده گواهی کابل  شبکه را برای کارفرما تهیه کنند تا کارفرما مطمئن شود که شبکه آنها توانایی پشتیبانی از برنامه های خاص مثلVOIP – POE- 10G – 40G -100G  رادارد.و همچنین جهت اطمینان خاطر کارفرما از کیفیت تجهیزات شبکه و همچنین خدمات انجام شده در این زمینه تست فلوک انجام می گیرد.

انواع پارامترهای تست fluke

انواع پارامترهای تست fluke

Standards

روش عملکرد تست فلوک شبکه

بر اساس استانداردهایANSI/TIA/EIA 568-B.1 وISO/IEC 11801 مشخص می شوند که در سیستمANSI بر اساس دسته بندی های (Cat3, Cat5e,Cat6, Cat7,Cat8) و در سیستمISOبر اساس کلاس های(Class C,D,E,F,G) نام گذاری می شوند.

عملکرد هر دسته یا کلاس

عملکرد هر دسته یا کلاس محدود می شود بهPass / Fail شدن محدوده فرکانسی مربوط به آن دسته یا کلاس برای مثال دردسته Cat3/ Class C که دیگر استفاده نمی شود در پهنای باند 16 مگاهرتز, درCat5e / Class D در پهنای باند 100 مگاهرتز, درCat6 / Class E در پهنای  باند 250 مگاهرتز و درCat7 / Class F در پهنای باند 600 مگاهرتز کار می کند.

تحلیل گزارش تست فلوک و آشنایی انوع پارامترهای تست فلوک کابل شبکه :

  • پارامتر Wire Map در تست فلوک
  • پارامتر Propagation Delay در تست فلوک
  • پارامتر Delay Skew در تست فلوک
  • پارامتر Cable Length در تست فلوک
  • پارامتر Insertion Loss در تست فلوک
  • پارامتر Return Loss در تست فلوک
  • پارامتر (Next , Near End-Cross Talk ) در تست فلوک
  • پارامتر ( PS NEXT , Power Sum NEXT) در تست فلوک

Wiremap

کاربردWiremap برای این است تا اشکالات فیزیکی را بتوانیم شناسایی کنیم مثل : نصب صحیح سوکت ها در انتهای کابل,
هرگونه اتصال کوتاه بین 2 یا چند رشته کابل, قطعی 1 یا چند رشته, چیدمان صحیح رشته ها و غیره.

Propagation Delay

مدت زمانی را که یک سیگنال از یک طرف کابل شبکه فرستاده می شود و در طرف دیگر دریافت می شود که بر اساسmilliseconds,nanosecond, picosecends سنجیده می شود را گویند.

 

تحلیل گزارش تست فلوک

تحلیل گزارش تست فلوک

Delay Skew

تفاوتPropagation Delay بین سریعترین و کندترین زوج راDelay Skew گویند که معمولا بین 25ns-30ns برروی 100 متر کابل می باشد.

Cable Lenght

با استفاده از این پارامتر اطمینان پیدا می شود که طول کابل از استاندارد 100 متر تجاوز نکند.

Insertion Loss

اشاره کننده میزان افت سیگنال در انتهای یک خط نسبت بهInsertion Loss اولیه که برروی خط ایجاد شده که این افت توسط مقاومت الکتریکی کابل مسی ایجاد شده یا افت انرژی توسط عایق های روی کابل یا میزان امپدانس ایجاد شده توسط کانکتور ها. این پارامتر معمولا بر حسبdB با یک علامت منفی (-) مشخص می شود. میزان این مقدار با زیاد شدن طول و فرکانس کابل افزایش میابد.

تحلیل بهتر این پارامتر را به شرح زیر نیز می توان توضیح داد :

یکی دیگر از پارامترهای تست فلوک می باشد و با توجه به اینکه سیگنالی که در کابل شبکه  ارسال می شود دارای یک انرژی اولیه می باشد و هرچه در طول کابل شبکه  پیش می رود از میزان انرژی آن در طول کابل شبکه  کاسته شده و درنهایت این پارامتر میزان کاهش انرژی سیگنال در سمت گیرنده را محاسبه و بررسی می نمایید.به همیت دلیل از مهمترین پارامترهای تست فلوک به حساب می آید.

Return Loss

پارامتر Return Loss درتست فلوک

پارامتر Return Loss درتست فلوک

میزان مقدار سیگنال برگشتی به سمت فرستنده می باشد. این مقدار سیگنال برگشتی توسط اختلاف امپدانس کابل یا کانکتور بوجود می آید که معمولا به علت کشیدگی بیش از حد کابل یا معیوب بودن کانکتور پدید می آید.این پارامتر تاثیر مستقیم با خلوص مس و کیفیت کابل دارد که در اولویت اول پارامتر های تست فلوک می باشد.

در واقع این پارامتر تست فلوک قدرت سیگنال انعکاسی را نشان داده و در نشانگر این موضوع است که  هیچ وقت سیگنال نباید منعکس گردد  اما وقتی به مانعی(زخمی شدن سیم ،ناخالصی سیم ،سطح مقطع سیم و…) برخورد می کند انعکاس رخ می دهد،تا شدن یا گره خوردن کابل در طول مسیر منجر به انعکاس سیگنال گردیده و خود اتصالات نیز می توانند  باعث برگشت سیگنال می شوند، تغییر کیفیت کابل در طول مسیر نیز می تواند این نتیجه را به همراه داشته باشد.

لازم به ذکر است این پارامتر اصلی تست فلوک نمایش دهنده  میزان سیگنال برگشتی به سمت فرستنده می باشد و  از اختلاف امپدانس کابل یا کانکتور نیز به وجود می آید و در صورت کشیدگی بیش از حد کابل یا مشکل در کانکتور این تست پاس نمی گردد.

Near End-Cross Talk) NEXT)

میزان انتشار سیگنال یک زوج برروی سیگنال برگشتی از زوج دیگر راNEXT گویند.

تاثیر مستقیم بر تجهیزات ابتدا و انتهای کابل شبکه داشته و بقیه پارامتر ها از جمله Return loss در بالا بردن کیفیت ان تاثیر گذار می باشد.

 

 

Power Sum NEXT) PSNEXT)

جمع مقدارNEXT  سه زوج بر روی زوج دیگر را PSNEXT گویند.

The Equal-Level Far-End Crosstalk)  ELFEXT)

میزان FEXT انتهای هر خط را می گویند.FEXT در عمل بسیار شبیهNEXT می باشد با این تفاوت که در انتهای کابل شبکه  (در سمت گیرنده) اتفاق می افتد.

Power Sum ELFEXT

جمع مقدار FEXT 3زوج بر روی زوج دیگر راPSELFEXT گویند.

  Attenuation-to-Crosstalk ratio) ACR)

تفاوت بین افت سیگنال وNEXT که برحسب dB سنجیده می شود و مشخص کننده میزان قدرت افت سیگنال نسبت به Crosstalk انتهای خط می باشد. در حالت معمول میزانACR باید در حدود 7dB باشد تا بتوانیم یک کارآیی خوب از کابل داشته باشیم. در بعضی مواقع لازم است از کابل های  STP)  Shielded Twisted Pair) بجای UTP) Unshielded Twisted Pair) استفاده کنیم تا میزان ACR را بالا ببریم.

Power Sum ACR) PSACR)

همانند ACR می باشد با این تفاوت که ازPSNEXT برای تست استفاده می شود.

DC Loop Resistance

میزان مقاومت برروی یک زوج را که در انتهای کابل شبکه  بصورتLoop درآمده باشد و معمولا تحت تاثیر امپدانس قرار می گیرد, این پارامتر معمولا تاثیر کمتری نسبت به Insertion Lose دارد اما در مواقع خاصی برای مثال هنگامی که از Poe استفاده می کنیم نقش بسزایی را بازی می کند.

مطالبی که بیان شده چکیده ای از پارامتر های تست فلوک بود ,چنانچه  سوالی درباره موضوع تحلیل تست فلوک و یا پارامتر های تست فلوک ، انواع تست فلوک ، انجام تست فلوک دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

ایران فلوک جهت انجام تست فلوک فیبر نوری و تست فلوک انواع کابل های شبکه از جدیدترین تستر شبکه فلوک به نام Dsx-8000  و DSX-5000 با کالیبر روز استفاده میکند.

توجه داشته باشید انجام تست فلوک براحتی توسط دستگاه تستر فلوک شبکه صورت می پذیرد و از همه اینها مهمتر تحلیل تست فلوک ، تفسیر تست فلوک و آموزش تست فلوک می باشد، مفاهیم زیر در انجام تست فلوک مورد توجه قرار می گیرد

Headroom ( هدروم ) :
اگر بخواهیم با یک پارامتر کلی کیفیت کابل را بررسی کنیم هدروم کابل را مورد توجه قرار می دهیم

عدد هدروم فاصله بین محدوده استاندارد و نتیجه تست فلوک کابل با واحد دسی بل را عنوان می کند

پس به طور کلی هر قدر هدروم بزرگتر باشد کیفیت لینک بهتری داریم 

Test Limit :
 مبنای مقایسه پارامترهای کابل را با محدوده مجاز تعیین می نماید.

Cable Type:
در حین انجام تست فلوک با انتخاب این گزینه نوع کابل شبکه (UTP ,FTP,SFTP) تحت تست  فلوک را نشان می دهد که توسط اپراتور تنظیم می گردد.

Calibration Date :
تاریخ کالیبراسیون دستگاه تستر فلوک  را نشان می دهد.

Operator :
نام کاربر انجام تست فلوک یا کمپانی قید می گردد

Software Version :
این قسمت نسخه نرم افزار دستگاه تستر فلوک را نمایش می دهد 

Limit Version :

این قسمت نسخه استاندارد های کابل را نمایش می دهد.

انواع پارامترهای تست فلوک , پارامترهای تست فلوک ، تحلیل گزارش تست فلوک ، نحوه خواندن گزارش تست فلوک ،انجام تست فلوک ،انواع تست فلوک،خدمات تست فلوک